اذعان وزیرخارجه آمریکا به شکست فشار حداکثری علیه ایران

به گزارش مجله سرگرمی، وزیر امورخارجه آمریکا با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است، بار دیگر گفت که اگر تهران به اجرای کامل تعهداتش به برجام بازگردد، واشنگتن نیز همان کار را خواهد نمود.

اذعان وزیرخارجه آمریکا به شکست فشار حداکثری علیه ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا در گفت وگو با شبکه بی بی سی درباره اظهارات شب گذشته رئیس جمهور کشورش مبنی بر بازگشت واشنگتن به مذاکرات 1+5 گفت که آمریکا و متحدان آمریکایی اش بار دیگر درخصوص ایران هم سو شده اند.

وی ادامه داد: آمریکا به طور شفاف معین نموده است که اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود ذیل توافق هسته ای بازگردد، آمریکا نیز همان کار را انجام خواهد داد.

بلینکن خاطر نشان کرد: سپس آمریکا با سایر کشورها برای مواجهه با دیگر مسائل مرتبط با ایران، شامل نفوذ

این کشور در منطقه و موشک های بالستیک آن همکاری خواهد نمود.

وزیر امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره پس دریافت ادعای آمریکا در رابطه با مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل و عقب نشینی واشنگتن در برابر تهران گفت که رویکرد قبلی شسکت خورده است.

بلینکن توضیح داد: ما در چهار سال گذشته با اجرای رویکردی موسوم به فشار حداکثری روبرو بودیم که نه تنها نتیجه نداد که موجب شد مسائل بدتر گردد و ایران را به تهیه مواد لازم برای ساخت سلاح هسته ای نزدیک تر کرد. آنها که (در زمان برجام) یک سال با چنین وضعیتی فاصله داشتند، اکنون بنا بر گزارش های موجود، تنها چند ماه با آن فاصله دارند.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو از موافقت واشنگتن با دعوت سه کشور اروپایی عضو برجام برای برگزاری یک جلسه غیررسمی با حضور ایران اطلاع داد و گفت آمریکا بر سر ایران با سه متحد اروپایی خود (بریتانیا، آلمان و فرانسه) کاملا همسو است و بنا دارد پس از احیای توافق هسته ای موسوم با یاری اروپا به دیگر موارد اختلاف میان تهران و واشنگتن بپردازد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز آدینه در کنفرانس امنیتی مونیخ از عزم خود برای تعامل دوباره بر سر برنامه هسته ای ایران در قالب 1+5 سخن گفت.

پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا نیز بازگشت آمریکا به برجام را یکی از اولویت های این اتحادیه بیان کرد و در عین حال بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش و همزمان چگونگی بازگشت آمریکا به میز مذاکرات مربوط به توافق هسته ای را از دیگر موضوعاتی دانست که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر روی آن ها متمرکز شده است.

استانو گفت که جوزپ بورل به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در مقام میانجیگر برجام به شدت در کوشش برای یافتن راه چاره است.

وزیر خارجه آمریکا پیش از این نیز در گفت وگویی در پاسخ به این سوال که چرا ایران باید باری دیگر به آمریکا اعتماد کند و وارد توافقی گردد که هیچ تضمینی وجود ندارد رئیس جمهوری چهار سال دیگر دوباره از آن خارج گردد، اظهار کرد: هر کشوری باید محاسبات خود را انجام دهد و به گونه ای متعادل تصمیم بگیرد که چه چیزی به نفع شان خواهد بود. فکر می کنم ما این را می دانیم که با خروج (آمریکا) از توافق هسته ای، ایران آغاز کرد به لغو کردن محدودیت هایی که توافق بر آن اعمال نموده بود. نتیجه این شد که امروز، ایران به توان فراوری مواد شکافت پذیر برای یک سلاح در مدتی کوتاه تر نسبت به زمانی که توافق اجرا می شد، بسیار نزدیک تر شده است. آن زمان، توافق زمان گریز را-زمانی که طول خواهد کشید تا ایران بخواهد در سطح (ساخت) سلاح مواد شکافت پذیر فراوری کند- یک سال به عقب رانده بود. حالا، طبق گزارش های منتشر شده، به سه یا چهار ماه رسیده ایم و در راستا اشتباهی پیش می رویم. بنابراین، فکر می کنم که انگیزه داریم کوشش کنیم که ایران را به محصور شدن در آن جعبه هسته ای بازگردانیم.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: احتمالا، ایران هنوز انگیزه به دست آوردن چیزی را دارد که در توافق بر سر آن معامله کرد که بعضی لغو تحریم ها با توجه به وضع مالی اش بود. بنابراین فکر می کنم که هنوز در هر دو طرف از جمله میان شرکای مذاکراتی مان در اروپا، چین و روسیه برای انجام دادن این تمایلی وجود دارد. اما این یک قدم اول ضروری همچنین ناکافی خواهد بود. زمان گذشته است و اگر می خواهیم به توافق بازگردیم، اگر ایران به پایبندی بازگردد و ما هم این کار را کنیم، باید روی توافقی کار کنیم که طولانی مدت تر و مستحکم تر از توافق اصلی است. همچنین باید مسائل دیگری را که بخشی از مذاکرات توافق اصلی نبودند و عمیقا برای ما و دیگر کشورهای دنیا مشکل ساز هستند، یعنی برنامه موشکی ایران و عملکرد ثبات زدایش در کشوری پس از کشور دیگر، مطرح کنیم. اما قدم اول بازگشت ایران به پایبندی خواهد بود. رئیس جمهور بایدن هم به وضوح گفته است که اگر آن ها این کار را نمایند، ما هم آن را انجام خواهیم داد. اکنون، راستا دیپلماسی باز است. ایران هنوز از پایبندی فاصله زیادی دارد. بنابراین باید ببینیم که چه کار خواهد نمود.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.ir: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 132757

به "اذعان وزیرخارجه آمریکا به شکست فشار حداکثری علیه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اذعان وزیرخارجه آمریکا به شکست فشار حداکثری علیه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید