بهترین فیلم های تاریخ سینمای ژاپن که باید تماشا کنید

به گزارش مجله سرگرمی، سینمای ژاپن بیشتر از آن که با فیلم های تحسین برانگیزش شناخته گردد با انیمیشن هایی معروف شده که نام انیمه را یدک می کشند. اگرچه صنعت انیمیشن سازی ژاپن یکی از قوی ترین ابزارهای فرهنگی این کشور دوست داشتنی است اما سینمای ژاپن هم به اندازه انیمه هایش پیروز و تاثیرگذار بوده که کم تر دیده شده است. سینمای سرزمین آفتاب همواره دغدغه ها و پرسش های مهمی را مطرح نموده و برای ساخت فیلم های چالش برانگیز اشتیاق بسیار زیادی داشته که بخش عظیمی از احترام منتقدان به این سینمای فرهیخته را می سازد.

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ژاپن که باید تماشا کنید

در تاریخ سینمای ژاپن، فیلم های ارزشمندی بسیار زیادی وجود دارد. در ادامه تعدادی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ژاپن را به شما معرفی می کنیم. اگر دوست دارید شناخت بیشتری از سینما، فرهنگ و جامعه ژاپن به دست آورید تماشای این فیلم ها را از قلم نیاندازید.

Seven Samurai (هفت سامورایی)

نمره منتقدان: 100 از 100

هفت سامورایی با اختلاف شناخته شده ترین فیلم تاریخ سینمای ژاپن است که تاثیر بسیاری روی سینمای سایر کشورهای دنیا به ویژه سینمای ایالات متحده داشت. فیلم های وسترن هفت دلاور که چندین بار توسط استودیوهای هالیوودی بازسازی شده اند با الهام از فیلم هفت سامورایی ساخته شدند. نوشتن فیلم نامه این فیلم حدود شش هفته زمان احتیاج داشت. در این دوران، نویسندگان فیلم نامه هفت سامورایی در انزوا قرار گرفتند. پیش فراوری فیلم سه ماه طول کشید. فیلم برداری آن هم که برای 148 روز پیش بینی شده بود در نهایت حدود یک سال زمان برد. هفت سامورایی داستانی حماسی را روایت می نماید که شاید مضامین سیاسی، اجتماعی و فلسفی آن پررنگ تر از داستان اصلی آن باشند.

خلاصه داستان: اهالی یک روستا به دلیل حمله بی سرانجام راهزن ها، بخش عظیمی از درآمد خود را از دست داده اند و زندگی خوبی ندارند. تنها راه آن ها پیدا کردن چند سامورایی برای محافظت از روستا در مقابل غارت راهزنان است. چند نفر از اهالی روستا به شهر می فرایند تا سامورایی های شجاع را پیدا نمایند. آن ها در نهایت با یک سامورایی شریف به نام کامبئی شیمادا به توافق می رسند.

An Autumn Afternoon (بعد از ظهر پاییزی)

نمره منتقدان: 95 از 100

یاسوجیرو اوزو در سال 1903 به دنیا آمد. بنابراین بخش عظیمی از دوران فعالیت او در سینما همزمان با سینمای صامت بود. اوزو 53 فیلم را کارگردانی کرد. او تا پیش از مرگ در سن 60 سالگی تنها در ژاپن مشهور بود اما پس از مرگ بود که زبان و سبک فیلم سازی او سینمادوستان دنیا را تحت تاثیر قرار داد. فیلم بعد از ظهر پاییزی آخرین فیلم او بود که تنها یک سال پیش از مرگش به سرانجام رسید. شاید جالب باشد بدانید که اوزو هرگز ازدواج نکرد و در خانه کنار مادر سالخورده اش زندگی می کرد. مضمون بیشتر فیلم های او پیرامون درگیری های خانوادگی و مسائل اعضای خانواده است. فیلم بعد از ظهر پاییزی هم از این قاعده پیروی می نماید. سینمای اوزو، سینمایی ساده و دوست داشتنی است که شاید موضوعات تکراری از جذابیت آن بکاهند اما هم چنان یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان ژاپن است. او با فیلم داستان توکیو هم شناخته می شود.

خلاصه داستان: هیرایاما، یک کارمند پا به سن گذاشته است و تصمیم می گیرد را دوستش کاوایی را ترغیب کند تا همسری برای دخترش پیدا کند. هیرایاما امیدوار است دختر دوست صمیمی اش یعنی میچیکو با مردی که دوست دارد ازدواج کند.

The Face of Another (چهره دیگری)

نمره منتقدان: 100 از 100

فیلم چهره دیگری در سال 1966 و توسط هیروشی تشیگاهارا ساخته شد. تشیگاهارا یکی از کارگردانان شناخته شده سینمای ژاپن است و به اعتقاد بسیاری از منتقدان فیلم چهره دیگری احتمالا بهترین اثر او باشد. این فیلم درام که ریشه هایی از داستان های علمی تخیلی را نیز درون خود یدک می کشد، تعاریف فلسفی و عمیقی از تغییرات ظاهری و باطنی انسان ارائه می دهد.

خلاصه داستان: مردی که در یک آتش سوزی دچار سوختگی از ناحیه صورت می شود تقریبا همه بافت صورت خود را از دست می دهد. او از سوی یک روانپزشک درمان می شود و نقابی بسیار جذاب از او دریافت می نماید. مرد که حالا صورتش را بازیابی نموده کوشش می نماید تا همسر خودش را فریب دهد و در این راه پیروز می شود. اما همسرش به او اعلام می نماید از همان ابتدا از هویت واقعی او با خبر بوده است.

در این زمینه بخوانید:

اگر داستان های پیچیده را دوست دارید، این فیلم های گیج نماینده را تماشا کنید

بهترین سه گانه های تاریخ سینما که باید تماشا کنید

با تماشای این فیلم های تاریخی به گذشته سفر کنید

Onibaba (اونی بابا)

نمره منتقدان: 83 از 100

کانه تو شیندو با فیلم اونی بابا به تنهایی پیروز شد موج نوی سینمای ژاپن را شروع کند. شاید اونی بابا یکی از سیاسی ترین فیلم های شیندو باشد که کوشش می نماید روایتی ترسناک از خشونت خانگی را ارائه دهد. در فرهنگ ژاپن، اونی بابا نماد زنی خون خوار و شبیه دراکولا است که در این فیلم به شخصیت خشن مادر شوهر اشاره دارد. در بیشتر فیلم های کانه تو شیندو خشونت به عنوان یکی از اصول رفتاری انسان ها به نمایش درمی آید که نشان از انتقاد او از رفتارهای به ظاهر انسانی بشریت است.

خلاصه داستان: در دوران جنگ های داخلی در قرن چهاردهم ژاپن، زنی به همراه عروسش زندگی می نماید. آن ها با قتل سامورایی هایی که در آستانه مرگ هستند، وسایل آن ها را برای فروش می دزدند. اما بازگشت همسایه آن ها از جنگ همه چیز را تغییر می دهد. او به زن خبر می دهد که پسرش در جنگ کشته شده است. بنابراین تصمیم می گیرد با دختر زن که حالا همسرش را از دست داده ازدواج کند.

The Naked Island (جزیره خلوت)

نمره منتقدان: 100 از 100

پیش تر با فیلم اونی بابا به عنوان یکی از متفاوت ترین ساخته های تاریخی سینمای ژاپن آشنا شدید. اما یکی دیگر از فیلم های کانه تو شیندو هم به اندازه اونی بابا تحسین برانگیز و دوست داشتنی است. فیلم جزیره خلوت عنوانی بدون دیالوگ اما درگیرنماینده است که کشش و ناتوانی ذاتی انسان در برابر طبیعت را نشان می دهد. سکانس های نفس گیر فیلم، تنهایی انسان را به زیبایی هرچه تمام تر به تصویر می کشد.

خلاصه داستان: خانواده ای در یک جزیره دورافتاده زندگی می نمایند. این جزیره هیچ امکاناتی برای زندگی ندارد اما این خانواده به سختی کوشش می نمایند تا زندگی خود را تامین نمایند اما تنها روزی آن ها گرفتاری و درماندگی است.

The Ballad of Narayama (تصنیف نارایاما)

نمره منتقدان: 100 از 100

فیلم تصنیف نارایاما نخستین بار در سال 1958 و با کارگردانی کیسوکه کینوشیتا ساخته شد. این فیلم کاندید دریافت جایزه شیر طلایی ونیز هم شد اما چند سال بعد و در سال 1983 کارگردانی به نام شوهی ایمامورا تصمیم به بازسازی آن گرفت. آن چه به عنوان تصنیف نارایاما امروز در میان سینمادوستان شناخته می شود، بیشتر به فیلمی بازمی شود که ایمامورا کارگردانی کرد. احترام به خانواده صندلی ویژه ای در فرهنگ ژاپنی ها دارد اما تصنیف نارایاما یک روایت متفاوت را به تماشاگرش نشان می دهد.

خلاصه داستان: یک سنت بسیار قدیمی در کشور ژاپن وجود دارد که بر اساس آن فرزندان و اعضای خانواده، بزرگان و افراد کهنسال خانواده که دیگر توانایی زندگی کردن را ندارند به به کوهستانی به نام نارایاما می برند و در آن جا رها می نمایند. اما پسری که براساس این سنت مجبور است مادرش را به کوهستان ببرد از انجام این کار بسیار ناراحت و افسرده به نظر می رسد.

Samurai Rebellion (شورش سامورایی)

نمره منتقدان: 100 از 100

تماشای فیلم شورش سامورایی ساخته ماساکی کوبایاشی یک منبع بی نظیر سینمایی برای شناخت دوران مهمی از تاریخ کشور ژاپن است. داستان این فیلم در دوران توکوگاوا رخ می دهد؛ بخش مهمی از تاریخ ژاپن که از سال 1603 تا سال 1868 طول کشید. در این دوران، ژاپن به صورت فئودالی اداره می شد. اگرچه آن روزها ژاپن به 270 منطقه فئودالی تقسیم شده بود و ارباب های هر منطقه اختیارات بسیار زیادی داشتند اما در نهایت زیر نظر دولت مرکزی که در توکیوی امروزی وجود داشت، اداره می شدند. به ارباب های این مناطق دایمیو گفته می شد. ژاپن پس از عبور از این دوران، وارد عصر مدرن شد. فیلم شورش سامورایی با یک روایت بی نظیر و دقیق از این دوره تاریخی یک داستان به یادماندنی ثبت می نماید.

خلاصه داستان: یک سامورایی فرمانده گروهی از محافظین قلعه های یکی از دایمیوهای دوره توکوگاوا در ژاپن است. قدرتمندان قلعه زن ارباب را به اجبار به ازدواج پسر او درمی آورند اما پس از مدتی پشیمان می شوند. آن ها خواستار طلاق هستند اما سامورایی این پیشنهاد را نمی پذیرد. او تا آخرین لحظه به ارباب های خود وفادار می ماند اما زمانی که احساس می نماید جان تنها نوه اش در خطر است، شورش بزرگی راه می اندازد.

Ugetsu (اوگتسو مونوگاتاری)

نمره منتقدان: 100 از 100

وفاداری و احترام خانواده بخش عظیمی از فرهنگ عامه ژاپنی ها را در برمی گیرد و فیلم اوگتسو مونوگاتاری یکی از دراماتیک ترین روایت های سرپیچی از این سنت فرهنگی را به زیباترین شکل ممکن نمایش می دهد. نوع روایت فیلم همواره در حال تغییر است و حضور یک راوی در پس پرده داستان های اوگتسو مونوگاتاری آن را به یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ژاپن تبدیل می نماید. گیرایی و تعلیقی که در فیلم وجود دارد، به تماشاگر برای تماشای سرانجام داستان هیجان زیادی می دهد اما از تزریق ترس های زیرپوستی هم ابایی ندارد. این فیلم به کارگردانی کنجی میزوگوچی براساس کتابی به همین نام ساخته شده است.

خلاصه داستان: گنجورو و توبی سرپرست های دو خانواده در روستایی در ژاپن هستند. زندگی آن ها ساده است اما رویای ثروت و زندگی بهتر همواره همراه با آن ها بوده و همین باعث می شود برای یک زندگی بهتر به بازار شهر مراجعه نمایند. اما در شهر اتفاق های عجیبی رخ می دهد؛ گنجورو مجذوب زنی ثروتمند و زیبا می شود و خانواده اش را فراموش می نماید. توبی هم با تماشای جذابیت های شهر به دنبال رویای دیرینه اش یعنی سامورایی شدن حرکت می نماید و همسرش را تنها می گذارد. اما خیانت و طمع دو مرد، به زودی پاسخ جانانه ای برای آن ها به همراه دارد.

Battle Royal (نبرد سلطنتی)

نمره منتقدان: 87 از 100

فیلم نبرد سلطنتی مدرن ترین فیلم این لیست است. فیلمی که در سال 2000 منتشر شد و ثابت کرد سینمای ژاپن هرگز برای روایت داستان های خونین و وحشتناک محدودیتی ندارد. داستان تازه و بی نظیر فیلم در کنار جزییات واقعا بی سرانجام آن، نبرد سلطنتی را به یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ژاپن تبدیل می نماید که بارها مورد اقتباس های دور و نزدیک هالیوودی هم قرار گرفته است. اتمسفر باورنکردنی نبرد سلطنتی به حدی تماشاگر را درونش خود غرق می نماید که داستان بیش از حد خشن آن باورکردنی تر از قبل می شود.

خلاصه داستان: 42 دانش آموز مدرسه ای با دلایلی در ظاهر مالی و سیاسی به جزیره ای خالی از سکنه فرستاده می شوند تا در یک رقابت واقعی با یکدیگر بجنگند و یکدیگر را به قتل برسانند. آن ها تنها نقشه، غذا و اسحله دارند. همه این 42 نفر نباید کوچک ترین رحمی به یکدیگر داشته باشند و پس از مرگ 41 دانش آموز، برنده نهایی انتخاب می شود.

Yojimbo (یوجیمبو)

نمره منتقدان: 95 از 100

همانطور که لیست ارزشمند را با فیلمی از آکیرا کوروساوا شروع کردیم باید آن را با اثر دیگری از این کارگردان فراموش نشدنی سینمای ژاپن به سرانجام برسانیم. یوجیمبو مانند هفت سامورایی یک فیلم تاثیرگذار در سینمای ژاپن و البته هالیوود بود. سرجیو لئونه سه گانه دلار (که آن را پیش تر به شما معرفی نموده ایم) را براساس این فیلم کارگردانی کرد. کوروساوا یک سال پس از ساخت یوجیمبو فیلم سانجورو را کارگردانی کرد که آن هم داستانی سامورایی محور را نقل می کرد.

خلاصه داستان: در یکی از شهرهای ژاپن، قانونی وجود ندارد و کلانتر شهر فاسد و خودفروخته است. اما یک سامورایی برای اجرای عدالت از راه می رسد و تصمیم می گیرد شهر را از فساد بی سرانجامی که در آن غرق شده نجات دهد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.ir: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 122808

به "بهترین فیلم های تاریخ سینمای ژاپن که باید تماشا کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین فیلم های تاریخ سینمای ژاپن که باید تماشا کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید