خبرنگاران مرثیه دنیا در حال غرق شدن

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- چند سال قبل گروهی از کشورهای آسیب پذیر و فقیر از فیجی گرفته تا جزایر مارشال و از مالدیو گرفته تا باهاماس، با هدف مقابله با خطرات ناشی از تغییرات آب و هوا اقدام به راه اندازی یک کمپین بین المللی و فعالیت در جهت افزایش آگاهی عمومی کردند.

خبرنگاران مرثیه دنیا در حال غرق شدن

این کشورهای نسبتاً ضعیف با یاری یکدیگر توانستند زمینه را برای شکل گیری توافق نامه پاریس فراهم نمایند. این کشورها الهام بخش تقبل صدها میلیون دلار تعهدات مالی در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی توسط کشورهای پیشرفته شدند و توانستند مذاکرات پیچیده بین المللی در حوزه تغییرات آب و هوایی را به پیش ببرند.

به گزارش سازمان همکاری و توسعه مالی ، کشورهای پیشرفته اجرای پروژه هایی را شروع کردند که تا سال 2020 میلادی سالانه 67 میلیارد دلار سرمایه را صرف مقابله با تغییرات آب و هوایی در کشورهای در حال توسعه خواهند کرد. با وجود اینکه اجرای چنین پروژه هایی گامی مهم حسوب می گردد، این میزان سرمایه گذاری بخش کوچکی از تعهد 100 میلیارد دلاری کشورهای توسعه یافته برای سرمایه گذاری سالانه در این حوزه محسوب می گردد.

در اواسط ماه می رؤسای جزایر اقیانوسیه در فیجی گردهم آمدند تا گام بزرگ دیگری را در جهت مقابله با تغییرات آب وهوایی زمین بردارند. قرار است این کشورها کوشش نمایند تا کشورهای توسعه یافته در نشست سالانه سازمان ملل که در فصل پاییز در نیویورک برگزار خواهد شد، تعهدات تهاجمی جدیدی را در برابر فراوری گازهای گلخانه ای بر عهده بگیرند. هدف این اقدام وادار کردن دنیا به واکنش در برابر فوریت مقابله با تغییرات آب و هوا است.

با وجود تمام این اقدامات، بر اساس گزارش Climate Action Tracker که در ماه دسامبر 2018 منتشر شد، در صورتی که کشورهای دنیا با وضعیت کنونی پیش بروند و به تمام تعهدات خود نیز عمل نمایند، دمای زمین بیش از 3 درجه افزایش خواهد یافت.

چندی قبل تغییرات آب و هوایی و بالا آمدن سطح دریا و امواج بزرگی که به سمت ساحل روانه می شوند، ساکنان یکی از روستاهای فیجی به نام ویندوگولوا را ناچار به ترک خانه ها کرد و دولت این کشور با صرف هزینه نیم میلیون دلاری روستای جدیدی را در فاصله یک کیلومتری و در بالای تپه ها بنا کرد. اما کار به اینجا ختم نشده و قرار است ساکنان 40 روستای دیگر به دلیل بالا آمدن سطح آب دریا در این کشور کوچک نقل مکان نمایند.

به گزارش سازمان ملل متحد در طول قرن بیستم سطح دنیای آب دریا به میزان 19 سانتیمتر بالا آمده و ممکن است تا خاتمه قرن بیست و یکم به میزان 91 سانتیمتر دیگر نیز بالا بیاید.

ممکن است به سادگی تصور گردد فیجی و سایر کشورهای اقیانوسیه، جزایری کوچک و دوردست با مسائلی مربوط به خود هستند. اما داستان مسائل این کشورها ممکن است در آینده ای نزدیک به مشکل سایر کشورهای دنیا تبدیل گردد. روستای ویندوگولوا در ساحلی قرار گرفته است که خاک آن حداقل در حدود نیم قرن شسته شده و خاک متخلخل منطقه آن را در برابر سیلاب ها آسیب پذیر نموده است. لایه های سنگ آهک نفوذپذیر موجود در زیر شهر میامی نیز این شهر بزرگ آمریکایی را در معرض خطر مشابهی قرار می دهد. نیواورلئان و هیوستون نیز اکنون در خطر طوفان های عظیمی قرار دارند که در طول زمان به شدت آن ها افزوده خواهد شد.

در صورتی که اقدام فوری و جدی در این زمینه انجام نگردد، سرنوشت کشورهای اقیانوسیه، آینده ای است که در انتظار همه ما خواهد بود.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.ir: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: ایرنا
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 27672

به "خبرنگاران مرثیه دنیا در حال غرق شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مرثیه دنیا در حال غرق شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید