دیپلمات اروپایی: در حال حاضر هیچ کس خواستار خروج از برجام نیست

به گزارش مجله سرگرمی، یک دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده، با اشاره به عبور ایران از محدودیت 300 کیلوگرمی ذخایر اورانیوم به یک روزنامه انگلیسی گفت: در حال حاضر، هیچ کس خواستار خروج از برجام نیست، نه ایرانی ها، نه اروپایی ها، نه چینی ها و نه روس ها.

دیپلمات اروپایی: در حال حاضر هیچ کس خواستار خروج از برجام نیست

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فایننشال تایمز در یادداشتی درباره چرایی عبور ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصدی ایران از 300 کیلوگرم که در واکنش به ادامه فشارهای آمریکا و تعلل اروپایی ها در اجرای تعهدات برجامی اجرا شده، نقل قولی از یک دیپلمات اروپایی منتشر نموده که در آن این دیپلمات گفته است: هیچ کس خواستار خروج از برجام نیست.

در ابتدای گزارش این روزنامه انگلیسی آمده است: یک تهران ناامید، دلیلی برای پایبند ماندن به توافقی که تعهد به آن هیچ مزایایی برایش نداشته باشد، ندارد.

در این مطلب به پیغام توییتری محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به بیانیه کاخ سفید درباره عبور ایران از محدودیت برجامی ذخایر اورانیوم غنی شده 3.67 درصدی اشاره شده است (جزئیات بیشتر اینجا و اینجا).

به اعتقاد فایننشال تایمز، سرخوردگی او (ظریف) غیرمنطقی نبود. طی یک سالی که از خروج یکجانبه آمریکا از توافق 2015 (برجام) از سوی دونالد ترامپ و اعمال تحریم های گسترده علیه ایران گذشته بود، جمهوری اسلامی ایران به این توافق پایبند بود و این پایبندی در حالی صورت گرفت که رئیس جمهور آمریکا امیدهای ایران برای دستیابی به مزایای وعده داده شده اقتصادی را از بین برده بود.

در گزارش می خوانیم: 12 ماه طول کشید تا ایران (علیه اقدامات آمریکا) دست به عمل بزند. آقای ظریف روز دوشنبه گفت که ایران از محدودیت 300 کیلوگرمی ذخایر اورانیوم عبور نموده، اقدامی که اولین نقض (ایران) در این توافق بوده است.

از نظر این رسانه انگلیسی، توافق (برجام) هنوز نمرده است. اقدامات ایران قابل بازگشت هستند و به نظر می رسد که هدف این تحرکات تهران آن باشد که بدون کشتن این توافق، فشارها را به طرف های مقابل افزایش دهد. البته برای همگان، شنمایندگی وضعیت این توافق کاملا روشن است.

فایننشال تایمز در این گزارش، به تعلل های سه کشور اروپایی برای ایجاد ساز و کار اقتصادی موسوم به اینستکس و ضعف های ساختاری آن اذعان می نماید.

در گزارش آمده است: ایران برای هفته ها هشدار داده بود که در صورت ناکامی طرف های باقی مانده در برجام (آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه) در اتخاذ تدابیر عینی برای کاستن از تاثیرات تحریم های آمریکا، این کشور به برنامه هسته ای خود سرعت خواهد داد. این تهدیدات به منظور افزایش فشار بر کشورهای اروپایی برای اجرای وعده های یک سال قبل آنها در مورد ایجاد مکانیسمی به منظور تسهیل تجارت با ایران مطرح شدند. سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) هفته گذشته اعلام کردند که یک ساز و کار ویژه موسوم به اینستکس که هدف از طراحی آن مراودات اقتصادی با جمهوری (اسلامی ایران) است، عملیاتی شده است. مقام های ایرانی به پیشرفت (در روند اجرای تعهدات اروپایی ها) اذعان کردند اما افزودند که این ابتکار اقتصادی که سرمایه اولیه آن چند میلیون یورو است، نیازهای جمهوری اسلامی در زمینه صدور نفت و اقتصاد دچار رکودش را برطرف نمی نماید. موضع ایران معین است: چرا باید به توافقی که به هیچ کدام از مزایای وعده داده شده آن نمی رسد، پایبند باشد؟

به اعتقاد این رسانه غربی، در حال حاضر سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در نتیجه اقدامات دولت ترامپ و پاسخ اخیر ایران، با این معما روبرو هستند: از یک سو، آنها باید نقض ایران را محکوم نمایند و از سوی دیگر خواستار جلوگیری کردن از فروپاشی کامل این توافق هستند و با استیصال برای عملیاتی کردن اینستکس کوشش می نمایند.

یک دیپلمات اروپایی که فایننشال تایمز به نام و ملیت او اشاره ای ننموده است، به این رسانه انگلیسی گفت: در حال حاضر، هیچ کس خواستار خروج از توافق نیست، نه ایرانی ها، نه اروپایی ها، نه چینی ها و نه روس ها. این بخشی از یک معادله پیچیده بازی بر لبه پرتگاه است.

اظهارنظر این دیپلمات اروپایی درباره در حالی مطرح شده که ایران بارها به طرف های برجامی گفته است مادامی که دیگر طرف های این توافق به تعهداتشان عمل ننمایند، دلیلی برای ادامه پایبندی یکجانبه به این توافق نمی بیند (جزئیات بیشتر).

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.ir: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30450

به "دیپلمات اروپایی: در حال حاضر هیچ کس خواستار خروج از برجام نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلمات اروپایی: در حال حاضر هیچ کس خواستار خروج از برجام نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید