سیاست تشویقی مجارستان برای فرزندآوری

به گزارش مجله سرگرمی، مجارستان با انجام سیاست های تشویقی افزایش جمعیت، سعی دارد تا از بحران عظیم جمعیتی که امروزه بسیاری از کشورهای اروپایی را تهدید می نماید، رهایی یابد. مشوق های وضع شده باعث افزایش نرخ باروری مجارستان شده و به طور غیر مستقیم، بیکاری را نیز کاهش داده است.

سیاست تشویقی مجارستان برای فرزندآوری

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، بحران جمعیتی امروز سراسر اتحادیه اروپا را فرا گرفته و تقریبا تمام کشورهای اروپایی با مشکلاتی در این حوزه مواجهند. اما بحران جمعیتی مجارستان فراتر از اتحادیه اروپاست. جمعیت این کشور از سال 1955 تا کنون نه تنها با سرعت قابل قبولی افزایش نیافته، بلکه کاهش نیز داشته است .

نرخ باروری مجارستان نیز در این بازه از 2.69 به 1.34 رسیده؛ نرخی که در تمام دنیا بی سابقه بوده است. لذا این کشور با بحران جمعیتی عظیمی روبرو شده و به تناسب آن سیاست های لازم برای افزایش جمعیت و نجات خود از بحران را نیز اتخاذ کرده است. میانگین سنی مردم مجارستان از 30.8 سال به 42 سال افزایش یافته است .

با وجود همه سیاست ها و تدابیر اندیشیده شده برای مقابله با بحران جمعیت و موفقیت نسبی مجارستان در ثابت نگه داشتن نرخ باروری و احتمالا افزایش آن در آینده، سایت worldometers پیش بینی می نماید با روند فعلی، جمعیت این کشور در سال 2050 به کمتر از 8 میلیون و سیصد هزار نفر خواهد رسید و میانگین سنی آن ها 48.5 سال خواهد بود .

در این راستا کشور مجارستان سیاست های متنوعی را برای حمایت از خانواده و فرزندآوری در نظر گرفته است. در ادامه به بعضی از این سیاست ها اشاره خواهدشد :

معافیت مالیاتی با چهار فرزند

مادرانی که صاحب چهار فرزند یا بیشتر شوند، به صورت مادام العمر از پرداخت مالیات معاف خواهند شد .

وام کم بهره ای به ارزش 10 میلیون فورینت ( 31500 یورو) به زنان زیر 40 سال که برای اولین بار ازدواج می کنند اعطا می گردد. به علاوه، با تولد دومین فرزند، یک سوم اقساط وام و با تولد سومین فرزند همه آن بخشیده خواهد شد. در واقع این وام برای مادران دارای سه فرزند یک وام بلاعوض محسوب می گردد .

وام مسکن برای خانواده های صاحب دو یا چند فرزند

پس از تولد دومین فرزند خانواده، دولت 3150 یورو به عنوان قرض به خانواده ها خواهد داد، پس از تولد سومین فرزند نیز 12580 یورو و پس از آن به ازای هر فرزند 3150 یورو به خانواده اعطا خواهد شد .

پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می توانند تحت شرایطی از مرخصی فرزندآوری با حقوق بهره مند شوند؛ این در صورتی است که نوه های آن ها به سن سه سالگی رسیده باشند. هم چنین یاری هزینه های فرزندآوری می تواند مستقیما به پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی که سرپرستی نوه هایشان را به عهده دارند، تعلق گیرد .

بهبود سیستم آموزش و حمل و نقل

براساس اعلام دولت مجارستان، تا سال 2022 ، به منظور ارتقای سطح رفاه و سلامت شهروندان، 21 هزار مرکز جدید به سیستم مهدکودک این کشور اضافه خواهد شد .

همچنین به منظور تسهیل حمل و نقل خانواده های پرجمعیت، یارانه ای به مبلغ 7862 یورو به خانواده های دارای سه کودک یا بیشتر برای خرید خودروی هفت نفره اعطا خواهدشد .

جلوگیری از ورود مهاجران با احداث دیوار

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در خصوص سیاست این کشور نسبت به مهاجرت گفت: سایر کشورهای اروپایی از مهاجرت برای جبران کمبود جمعیت خود استفاده می کنند. آن ها به تعداد فرزندانی که باید در کشورشان متولد شوند ولی نمی شوند، مهاجر می پذیرند. اما مجارستان روش متفاوتی دارد. صرف نظر از تعداد فرزندان، مجارستانی بودن آن ها نیز مهم است. در واقع مهاجرت برای ما به معنای تسلیم است. لذا دولت مجارستان همیشه از مهاجرت جلوگیری خواهد نمود .

این مساله تنها در مرحله حرف باقی نمانده و دولت مجارستان در عمل نیز این سیاست را اجرا کرده است. اوربان در پی بحران پناهندگی در سال 2015 ، دیواری را در مرز جنوبی این کشور احداث کرد تا از ورود مهاجران جلوگیری کند. همچنین رسانه های دولتی مجارستان همیشه مهاجرت را دلیل نزول اخلاقی و تروریسم در اروپای غربی معرفی می کنند .

کاهش نرخ بیکاری، نتیجه سیاست های جمعیتی

کوشش های مجارستان برای بهبود وضعیت جمعیت، به طور غیر مستقیم بر نرخ بیکاری نیز موثر بوده است. براساس نظرسنجی نیروی کار اتحادیه اروپا (EU-LFS) ، بیکاری در مجارستان در طول دهه گذشته حدودا به نصف کاهش یافته است. در حالی که نرخ بیکاری مجارستان در سال 2009 ، 10 درصد بود، این رقم در سال 2017 به 4.2 درصد کاهش یافت که تقریبا معادل نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکاست .

منبع: مقاومتی نیو

،

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.ir: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29782

به "سیاست تشویقی مجارستان برای فرزندآوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست تشویقی مجارستان برای فرزندآوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید