پناه ساز ایران، طراح و سازنده مخازن ذخیره گاز مایع

به گزارش مجله سرگرمی، مخازن دوجداره ذخیره گازهای مایع پروپان و بوتان، از تجهیزات راهبردی مورد استفاده در پالایشگاه های گازی و مجتمع های پتروشیمی است.

پناه ساز ایران، طراح و سازنده مخازن ذخیره گاز مایع

تسلط به دانش طراحی، ساخت و راه اندازی این مخازن می تواند از حوزه های مهم در فراوری و توسعه صنایع داخلی باشد و یاری کند سالیانه ارز کمتری بابت ساخت این مخازن از کشور خارج گردد.

شرکت دانش بنیان مهندسی پناه ساز ایران را جمعی از کارشناسان با هدف یاری به آبادانی و سازندگی کشور در سال 68 تاسیس نموده اند.

این شرکت یک بنگاه مالی ایرانی است که در قالبی پروژه محور خدمات متنوع مورد احتیاج پروژه ها اعم از مطالعات اولیه، مهندسی، مدیریت، تأمین و تدارک و اجرا را در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی، ابنیه و ساختمان، تأسیسات مکانیکی و برقی، سازه های آبی، شبکه های آب و فاضلاب، راه، اسکله و ساخت بندر تامین می نماید.

شرکت مهندسی پناه ساز ایران در سال 97 گواهی دانش بنیان را دریافت نموده و در راستا تکامل خود از یک پیمانکار اجرایی صرف به یک پیمانکار EPCC ارتقا یافته است.

این مجموعه تجربه ممتاز بومی سازی دانش فنی طراحی و ساخت مخازن نگهداری گاز ال پی جی (LPG) را برای اولین بار در کشور در کارنامه ثبت نموده و توانسته است دانش فنی ساخت مخازن گاز را بومی نماید.

غلامرضا زینل پور، مدیرعامل این شرکت به جام جم می گوید: یکی از راهکارهای کشور برای جبران آثار تحریم ها در بخش نفت، افزایش فراوری و صادرات میعانات گازی بوده و برای تسهیل در این فرآیند، گازها را با روش کاهش دما در این مخازن ذخیره و نگهداری می نمایند. بنابراین فراوری مخازن دوجداره بتونی و فلزی می تواند از درجه اهمیت بالایی برای کشور برخوردار باشد.

همزمان با افزایش تحریم ها برای اولین بار طراحی و ساخت این مخازن در داخل کشور و برای پالایشگاه های پارس جنوبی مطرح شد و در تمام فازهای آن شرکت مهندسی پناه ساز ایران به اسم طراح و سازنده حضور داشته است.

از مهم ترین پروژه های این شرکت می توان به مخازن دو جداره فازهای 16-15، 18-17، 19، 21-20 و22-24 پارس جنوبی و مخازن دو جداره جزایر خارک و سیری اشاره نمود.

مزایای مخازن ذخیره پناه ساز ایران

طراحی مخازن برای دماهای پایین

به طور کلی گاز مایع (Liquefied Petroleum Gas) که به اختصار LPG نامیده می گردد یکی از محصولات جانبی تصفیه گاز طبیعی و پالایش نفت خام است که شامل پروپان، پروپیلن، بوتان و بوتیلن در نسبت های مختلف می باشد. البته قسمت عمده LPG از ترکیب پروپان و بوتان با نسبتی تقریبا مساوی تشکیل شده است.

پروپان و بوتان در دمای محیط به صورت گاز بوده و ذخیره سازی و حمل و نقل آنها مشکل است. بعلاوه با توجه به هدر رفت بالا در حالت گازی و قیمت بالای آنها، انتقال این گازها به منطقه ها دور جهت مصرف غیرمالی می باشد.

از این رو به منظور تسهیل در ذخیره سازی و صادرات، این گازها را به صورت مایع در می آورند. از آنجا که مایع سازی گاز به وسیله افزایش فشار هزینه بالا و ایمنی کمی دارد، معمولاً مایع سازی با کاهش درجه حرارت تا زیر نقطه ذوب انجام می گردد.

در پالایشگاه های فازهای مختلف میدان گازی پارس جنوبی علاوه بر فراوری گاز شیرین جهت مصارف خانگی و صنعتی و هم اتان جهت استفاده در مجتمع های پتروشیمی، حجم قابل ملاحظه ای پروپان و بوتان با ارزش صادراتی بالا فراوری می گردد.

به منظور تسهیل در حمل و نقل و صادرات گازهای پروپان و بوتان، فرآیند ذخیره سازی این گازها در دمای پایین در مخازن ذخیره ای که به همین منظور طراحی و ساخته می شوند، صورت می پذیرد. مخازن پروپان با ظرفیت اسمی 45.000مترمکعب و دمای طراحی50- درجه سانتیگراد و مخازن بوتان با ظرفیت اسمی 35.000 متر مکعب و دمای طراحی 15- درجه سانتیگراد ساخته می شوند.

گرمایش از کف برای جلوگیری از یخ زدگی

یکی از پیچیدگی های فنی ساخت این مخازن در نگهداری دما در کمتر از نقطه جوش سیال است. از آنجا که دمای نگهداری سیال پروپان و بوتان بسیار پایین است، احتمال یخ زدگی و آسیب به کف مخزن وجود دارد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، باید در زیر مخازن سیستم گرمایش از کف برای نگهداری دمای کف در محدوده 5 تا10 درجه در نظر گرفته گردد.

Full Containment بودن

ایمنی بسیار بالا از ویژگی های مهم این نوع مخازن نسبت به تک جداره و دوجداره است. در این نوع مخازن تمامی راه های احتمالی نشت گاز به بیرون در نظر گرفته شده و در صورت نشت احتمالی، مخزن بیرونی مانع خروج گازهای خارج شده از مخازن داخلی به بیرون می شوند. بعلاوه به علت حساسیت های بالای محیط های پالایشگاهی از لحاظ ایمنی، تجهیزات بکار رفته در این نوع مخازن می بایست ضد جرقه و ضد انفجار باشند. به علت فعالیت بدون وقفه پالایشگاه، این نوع مخازن باید به گونه ای ساخته شوند که امکان کار مداوم و بدون وقفه را داشته باشند.

پمپ های مستغرق

پمپ های سانتریفیوژ در داخل سیال و در قسمت پایین آن قرار می گیرد. این تجهیزات برای پمپ کردن سیال به داخل خط لوله در هنگام صادرات به کار می فرایند.

جلوگیری از خروج ارز

پناه ساز ایران توانسته انحصار حضور خارجی ها در حوزه ساخت مخازن ذخیره را بشکند و حدود هشت میلیون یورو از خروج ارز برای تهیه هر مخزن جلوگیری کند.

اشتغال زایی

راه اندازی شرکت دانش بنیان با این ابعاد و توانایی مستلزم حضور نیروی کار متخصص و جوان است که این فرایند، ایجاد اشتغالزایی و فعالیت موثر برای کشور را در پی داشته است.

چالش های پناه ساز ایران در راستا فراوری

زینل پور می گوید: بسیاری از شرکت های خارجی که تجهیزات مختلفی مثل سیستم های آتش نشانی و پمپ را به ایران فروخته بودند در شرایط تحریم ها برای نصب و راه انداری به کشور ما نیامدند و البته این زمینه ای برای حضور همکاران شرکت ما شد و آنها توانستند در حوزه نصب و راه اندازی خدمات خود را ارائه بدهند. تمام شرکت هایی که فعالیت های مالی بین المللی دارند در جریان تحریم ها با مسائل بانکی زیادی رو به رو شده اند و ما هم از این قضیه مستثنی نبوده ایم. از مهم ترین چالش های ما در این مدت به تاخیر افتادن فعالیت پروژه ها بوده که هزینه های زیادی را به ما تحمیل نموده است.

منظره پیش رو

مدیرعامل مهندسی پناه ساز ایران با شاره به اینکه این شرکت، بیشترین ظرفیت ذخیره سازی گاز مایع را برای کشور ایجاد نموده و به اسم یکی از قطب های ایجاد تاسیسات ذخیره ایران شناخته می گردد، تأکید می نماید: ما آمادگی خود را برای طراحی، ساخت، تعمیر و نگهداری مخازن مختلف صنعتی اعلام می کنیم. در واقع اگر حمایت های به جا و درستی دریافت کنیم می توانیم امکانات را توسعه داده و به الگویی برای کشورهای منطقه تبدیل بشویم تا بتوانیم خدمات فنی و مهندسی خود را به کشورهای همسایه صادر کنیم. بعلاوه در برنامه های آینده ما این هدف وجود دارد که حضور مؤثری در مدیریت و اجرای پروژه های EPC در سطح منطقه داشته باشیم.

راه های ارتباط با شرکت مهندسی پناه ساز ایران

وبسایت: panahsaz.com

لینکدین: linkedin.com/in/panahsaz

تلفکس:88906487

تلفن: 88897522 021

آدرس: تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان شهید عضدی شمالی، نبش خیابان دهم، شماره 93

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.ir: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 151123

به "پناه ساز ایران، طراح و سازنده مخازن ذخیره گاز مایع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پناه ساز ایران، طراح و سازنده مخازن ذخیره گاز مایع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید